Zoals de meeste van jullie zullen weten, kun je bij De GeurenTuin parfum van Federico Mahora (FM) kopen. FM is een bedrijf dat parfum en lichaamsverzorging produceert. Met name de parfum is in vergelijking met de High End parfums stukken goedkoper. Dit wekt het gevoel op dat FM-parfum namaak of verdund is, maar dit echt niet zo. Maar waarin zit dan dat prijsverschil? Waarom is een parfum met dezelfde geurolie bij FM €57 per 100 ml en bij het luxere merk €142 per 100 ml?
Tijd om ons daar eens in te verdiepen...
KOSTPRIJS VERSUS PRODUCTIEKOSTEN
Want waar bestaat die kostprijs uit? Hoeveel kost de vloeistof van het parfum eigenlijk?
Om in te gaan op die laatste vraag. De vloeistof in het flesje is slechts 3% van de totale prijs van een flesje parfum. Slechts 3%! De rest van de prijs wordt bepaald door het flesje zelf en de bijbehorende verpakking (12-18% van de kostprijs), de marketing (de reclames op televisie en in tijdschriften waarbij veelal gebruik wordt gemaakt van acteurs) en de winstmarge (+/- 30-50% van de kostprijs).
Een parfum van één van de high end merken kost al gauw tussen de €80-€200 per 100 ml. Maar de eigenlijke productiekosten zijn vele malen lager. Uit bovenstaande percentages is af te leiden dat de prijs van een parfum (de vloeistof) slechts 3% is, wat overeenkomt met ongeveer €2,80 uitgaand van een parfum van ongeveer €80. Dan kost het maken van een simpel flesje, de vernevelaar en de dop in totaal ongeveer €1,50. De verpakking is nog eens €0,50 en om de vloeistof in het flesje te krijgen en het geheel netjes in te pakken, betaal je per flesje nog eens ongeveer €1,00. Alles bij elkaar is de productieprijs van een €80 parfum €6,00.
€6 euro versus €80 is nogal een verschil! Maken high-end bedrijven echt zó veel winst?
Nee, dat dan ook weer niet. Van het verschilbedrag tussen kostprijs (= wat jij in de winkel betaald) en de productiekosten worden nog enkele andere kosten afgetrokken. Zo zul je bij de luxe merken geen standaard parfumflesje zien maar een flesje waarbij is nagedacht over de vormgeving. Het is zodanig vormgegeven dat het aansluit bij het gevoel dat het parfum bij je opwekt. Daarnaast wordt een deel van dit verschilbedrag gebruikt om acteurs in te huren, de filmploeg voor de reclame op tv en de visagie te betalen en om de reclame in een tijdschrift of op een billboard te plaatsen. Dit neemt een flinke hap uit het verschilbedrag weg.
Wat overblijft is de netto winst. En zoals gezegd is dat meestal 30-50% van de kostprijs. Wanneer je dit zo allemaal bij elkaar optelt, wordt duidelijk waarom parfum zo duur en daarmee voor verschillende high end bedrijven een prima verdienmodel is.
Federico Mahora (FM)
FM kiest ervoor om zijn marketing niet door acteurs te laten doen, om geen filmploeg in te huren, geen visagie, geen reclame te plaatsen in tijdschriften of op billboards. Niets van dit alles. In plaats daarvan kiezen ze ervoor hun parfum te laten promoten en verspreiden door business-partners. Business-partners van FM ontvangen daarvoor een deel van de winst + een bonus (bij het verkopen van een bepaald aantal parfums). Dat is het deel dat FM in wijze uitgeeft aan marketing.
Van het overige verschil tussen kostprijs en productieprijs zullen de bedrijfskosten betaald worden en wat overblijft is de winst. Doordat de marketingkosten veel lager uitvallen, valt de kostprijs ook lager uit. En dat merk je in je portomonnee (en dus niet aan de kwaliteit).
Parfum van FM is overigens alleen verkrijgbaar in flesjes van 50 ml. Daarom zijn ze in vergelijking met een flesje van 100 ml bij de luxere merken 2x de productiekosten van een flesje kwijt. Maar zelfs met dat extra flesje, zijn de productiekosten nog steeds maar €9,00 per 100 ml.
Wanneer je dan vergelijkt kost het maken van een (Pure) parfum van FM €6,00 op €38,00 verkoop versus €6,00 op €80 verkoop bij een High End Parfum.
Parfum is in de basis geen duur product, maar parfum heeft in de loop der jaren een steeds luxere status verworven. High End ketens maken handig gebruik van deze status door de luxe uitstraling te benadrukken en de hoofdprijs te vragen.
Maar bij FM, daar doen ze het anders.
Benieuwd naar welk FM-parfum bij jou past?
Vraag vrijblijvend de parfumlijsten op door ons een whatsapp (06-83612572) of een mailtje (info@degeurentuin) te sturen.
Reactie plaatsen
Reacties