Een assortiment kiezen, hoe werkt dat nu? Waarom heb ik sommige producten wel op mijn website staan en anderen niet? Hoe wordt mijn assortiment uitgebreid? Nieuwsgierig naar dit alles? Lees dan vooral verder.
Zoals gezegd in mijn eerste Blog ben ik begonnen met het verkopen van Federico Mahora (FM) parfum omdat parfum al heel lang tot één van mijn persoonlijke passies behoort. Collega’s van FM waarschuwden mij in het begin dat het nooit bij alleen parfum zou blijven, maar dat ik ook de haarproducten, de make-up, de schoonmaaklijn en alle andere producenten van FM zou moeten aanbieden, want dat hoort er nou eenmaal bij.
Keuzes
Voor een deel hadden ze gelijk, klanten die bij mij FM parfums kopen, kijken naar wat ik nog meer te bieden heb op FM-gebied. Maar, er is één belangrijk verschil met de meeste andere FM verkoopsters. En dat is dat ik gekozen heb om mijn eigen bedrijf op te zetten met eigen KVK-nummer en BTW-nummer en niet alleen te werken als business partner van FM. Door mijn bedrijf aan te melden bij de KVK, kreeg ik te maken met allerlei regeltjes en wetten, maar ik vind het dat waard. Want door te kiezen voor een officieel eigen bedrijf mét webwinkel kan ík kiezen wat ik verkoop, wat ik aanbied en niemand anders.
Zo sta ik niet achter alle producten van FM; door de manier van verpakking, doordat ik het product niet fijn vind of omdat ik niet overtuigd ben van de werking van een bepaald product. Ik wil producten aanbieden en verkopen waar ik me goed bij voel en waar ik achter sta.
De klant is Koning
Nu moet ik wel zeggen dat het belangrijkste nog altijd blijft: de klant ter dienst staan en die met een tevreden gevoel een aankoop laten doen, zodat ze terug komen en blij zijn met hun (verzorgings-)producten. En dan kan het soms zijn, dat zij vragen om een product die niet in de webwinkel staan. En ja, dan doe ik toch mijn best om dat specifieke product te bemachtigen, en als dat niet lukt, een vergelijkbaar product. Wanneer ook dat niet lukt, ga ik op zoek naar een oplossing die voor zowel de klant als mijzelf goed voelt. Zoals wanneer een product tijdelijk niet op voorraad is en ook niet leverbaar. Soms betekent dat ik een klant moet teleurstellen of moet verwijzen naar een andere winkel. In goed overleg kom je een heel eind, is mijn ervaring. Maar goed, daar had ik het eigenlijk niet over.
Verschillende (verzorgings-)lijnen
Terug naar het kiezen van het assortiment. Begonnen met parfum, uitgebreid met verschillende verzorgingslijnen waar ik in geloof zoals de Hello Honey, Fontainavie, Gold Regenesis en de geparfumeerde (verzorgings-)lijnen. Zij zijn inmiddels allemaal onderdeel van het vaste assortiment van De GeurenTuin. De FM ‘parfumnummer’-kaarsen vond ik persoonlijk helemaal niet prettig, je rook ze amper en waren toch aardig aan de prijs. Een goede prijs/kwaliteitsverhouding staat bij mij hoog in het vaandel. Iets mag best wat duurder zijn, maar dan wil ik wel waarde voor mijn geld en dat wil ik ook voor mijn klanten.
En dus ging ik op zoek naar een nieuw merk geurkaarsen. Deze vond ik bij The House of Opulence. The House of Opulence vervaardigt zijn kaarsen van pure botanische was. Ze zijn vegan, proefdiervrij en gemaakt van enkel natuurlijke ingrediënten. En ze ruiken me toch lekker! Persoonlijk ben ik helemaal weg van De Frankincense & Myrrh Gouden editie. Daar gaat er zeker weer een van aan tijdens de komende donkere dagen voor Kerst. €36,00 per stuk, maar het meer dan waard. Aanradertje!
Een plasticvrije badkamer
Nu ik de juiste kaarsen gevonden had, ging ik op zoek naar een beter haarproduct dan de haarproductenlijn van FM, want ook daar was ik niet zo tevreden over. In mijn priveleven probeer ik te letten op mijn plastic verbruik: zo bestellen we 1-2 keer onze langhoudende boodschappen per maand bij Pieter Pot en maken we steeds meer producten in ons huis plasticvrij: veel recyclen, eigen tasjes, zelf groenten en fruit kweken, je kent het wel (of niet 😉 ).
Anyway, ik dacht op een gegeven moment: waarom geen plasticvrije badkamer? Plasticvrije zeep, deo en shampoo? Ik had al eens een shampoobar gebruikt en dacht ineens: Waarom niet bij De GeurenTuin? FM is nog niet erg bezig met plasticvrij (NB: de nieuwe catalogus die morgen gelanceerd wordt belooft wel meer bewustwording, dus wie weet), maar dat wil niet zeggen dat ik dat niet aan kan bieden? Want DAT is zoals gezegd juist fijn van een eigen bedrijf: ik beslis zelf mijn assortiment (Jippie!). En dus ging ik op zoek naar een bedrijf dat daar voor open stond. Ik heb verschillende bedrijven aangeschreven met mijn plasticvrije boodschap maar kreeg weinig respons. Tót ik shampoobars.nl tegenkwam. Ik plande mijn eerste levering en kort daarna kreeg ik een persoonlijke boodschap van de accountmanager. Super leuk! Zij waren enthousiast en wilde mij graag als verkoopadres toevoegen. Dat dat een goede beslissing was, is één ding wat ik nu (achteraf) zeker weet. Inmiddels ben ik 7 (!) inkoopleveringen verder en heb ik vaste klanten die speciaal voor deze shampoobars bij De GeurenTuin terugkomen😊. Het assortiment shampoobars is inmiddels ook een stuk uitgebreider dan toen ik ze voor het eerst in mijn webshop plaatste. Ook weet ik nu welke shampoobars favoriet zijn en dus goed verkopen en welke wat minder of zelfs niet. En dát is weer handig voor het inkoopbeleid.
Groeien
Zo leer ik elke dag dat ik met mijn bedrijf bezig ben iets anders. Ik groei als persoon en ondernemer. Ja, ik maak fouten. Dat doet iedereen. maar daar leer je van en dat doe je dan (als het goed is 😉) nooit meer. Soms heb ik ook ineens van die ideeën voor een leuke winactie, maar niet alle ideeën worden even enthousiast ontvangen.
Winactie
Afgelopen vrijdag had ik weer zo’n moment. Ik dacht: Zou het niet leuk zijn als de klanten aangeven waar ze behoefte aan hebben de komende kerst? Een kadootje om aan een dierbare, een familielid, een collega of wie dan ook te geven? Zoals bijvoorbeeld lekker aan jezelf? En als je nou zo’n kadootje zou geven, wat zou dan een leuke combinatie zijn? Wat zou een mooie prijs zijn? Wat zou voor jou een reden zijn om juist dit pakketje te kopen?
Die vragen heb ik afgelopen vrijdag online gezet op Facebook en Instagram. Ik ben heel benieuwd welke ideeën geopperd worden. En om jullie een beetje te inspireren:
Degene die het leukste idee aandraagt, krijgt dat pakketje voor de kerst zelf gratis thuisbezorgd!
Is dat leuk of niet?
Dus;
"Let me know, here we go!"
Reageren mag ook onder dit bericht 😊.
(Van alle inzendingen kies ik eind oktober drie ideeën waar jullie in de twee weken daarna een favoriet uit mogen kiezen.)
Reactie plaatsen
Reacties